فروشگاه ساز وردپرس ووکامرس فارسی - Woocommerce Farsi
فروشگاه ساز وردپرس ووکامرس فارسی - Woocommerce Farsi

آشنایی با ووکامرس فارسی برای مبتدیان

شاید تصور کنید که راه اندازی یک وبسایت تجاری ترسناک و دلهره آور است ، اما باید گفت که اینطور نیست بلکه میتوانیم با استفاده  فروشگاه ساز ووکامرس به سادگی هرچه تمام تر در زمان بسیار کمی فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنیم ! در واقع ووکامرس پلاگینی وردپرسی است که به شما در ایجاد یک فروشگاه آنلاین کمک می کند .

آشنایی با ووکامرس فارسی برای مبتدیان

ما در سری مقالات آموزشی ووکامرس میخواهیم برای شما نحوه ی پیکربندی قسمت های مختلف این پلاگین را شرح دهیم ، اما قبل از پرداختن به این موارد لازم به ذکر است اگر بخواهید پلاگین ووکامرس را توسعه دهید میتوانید از API که در اختیار شما قرار میگیرد اینکار را انجام دهید البته باید علم اینکار را داشته باشید و با برنامه نویسی آشنا باشید !

بهتر است در این مقاله ی آموزشی به برخی توضیحات پیرامون ووکامرس برای مبتدیان و تازه کار ها بپردازیم.

اهداف ما :

بهترین راه برای تولید یک کسب و کار همیشگی و درآمد پایدار راه اندازی یک فروشگاه آنلاین است که به واسطه ی فروشگاه ساز ووکامرس ساخته شده باشد .

بگذارید ببینیم ویکی پدیا در رابطه با تجارت الکترونیک چه می گوید !

تجارت الکترونیک بعنوان تجارت الکترونیکی شناخته شده است که معاملات معمولا به واسطه ی شبکه های کامپیوتری به مانند اینترنت در این نوع تجارت صورت می پذیرد که در این عرصه نیز از فن آوری های دیگری هم به مانند تلفن همراه ، ایمیل و شبکه های اجتماعی کمک گرفته می شود .

انتخاب بستر های مناسب برای راه اندازی تجارت الکترونیک :

تجارت آنلاین روشیست که در حال حاضر از پتانسیل بالایی برخوردار است ، زمانیکه یک فرد تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار کوچک از نوع فروشگاه اینترنتی میگیرد

تنها با یک جستجوی ساده در گوگل میتواند روش های بالقوه و خوبی برای راه اندازی فروشگاه پیدا کند . انتخاب یک پلت فرم مناسب یک عامل کلیدی در راه اندازی فروشگاه است . وردپرس برای انجام اینکار بسیار مناسب است ، حتی غیر برنامه نویسان هم میتوانند با استفاده از آن و به کمک پلاگین ووکامرس اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود کنند .

مسائل احتمالی مربوط به زمانیکه شما تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه دارید :

تصور کنید شما تجربه و سابقه فنی در این زمینه (راه اندازی فروشگاه و فنون برنامه نویسی) نداشته باشید ، در اینصورت ممکن است روی ببرید به سمت برنامه نویسان و متخصصان اینکار که باز هزینه های بالایی را برای شما در همان ابتدای کار در برخواهد داشت که ممکن است شما از بودجه کافی جهت استخدام برنامه نویس برخوردار نباشید . بنابراین شما نیاز دارید به راه حلی که بدون هزینه بتوانید اقدام به ساخت فروشگاه آنلاین خود کنید ! که ممکن است در این حالت دغدغه هایی برای شما پیش آید که برخی از آنها عبارتند از موارد زیر :

تجربه کاربر : اگر تجربه ببیند هر محصول در جای و دسته ی مناسب خود نیست ممکن است آن مشتری را از دست دهید ! پس شما میتوانید در بتدای راه اندازی فروشگاه از یک کاربر با تجربه در این زمینه راهنماییو کمک بگیرید . با نظم وارد شدن محصولات در سایت میتواند به فروش بیشتر محصولات فروشگاهتان کمک کند .

سفارشی سازی : شما با سفارشی سازی فروشگاه میتوانید نگاه هر کاربر تازه کاری را به خود و برندتان جلب کنید (برای سفارشی سازی حتما نیاز نیست یک برنامه نویس یا طراح باشید)

نگرانی های امنیتی : یک نقض امنیتی قطعا میتواند یکی از بزرگترین نگرانی های صاحب یک فروشگاه آنلاین (تجارت آنلاین) باشد ، چرا که اگر فروشگاه شما دچار نقص باشد علاوه بر اینکه مشکلاتی روی تراکنش ها و میزان درآمد ها و فروش های شما به وجود خواهد آمد اطلاعات کاربرانتان هم نیز در خطر خواهد بود که اگر توانایی پرداخت های مالی بابت تامین امنیت سایت را نداشته باشید باید توانایی رفع این موارد را نیز داشته باشید .

برسی و اندازه گیری عملکرد (بازدهی) : در صورتیکه درحال مدیریت ک کسب و کار الکترونیکی هستید حتما باید برخی موارد را همواره آنالیز و مورد برسی قرار دهید . درواقع اگر به خوبی مدیریت کنید میتوانید ترافیک سایتتان را به پول تبدیل کنید ، بسیاری از تجار هستند که نمیتوانند ترافیک و آی پی های ورودی به سایت را به مشتری تبدیل کنند و از این بابت بسیار شاکی هستند ! پس شما همواره باید از راه حل هایی درجه یک و به روز استفاده کنید تا همواره کسب و کاری پر رونق و پر سود داشته باشید .

ووکامرس :

راهی برای این مشکلات !

ووکامرس ، پلاگینی متن باز برای وردپرس است که تمامی این مشکلات و دغدغه های شما را با ارائه ی راه حلی میتواند برطرف کند ! این پلاگین طی دسامبر 2011 توسط WooThemes ساخته شد که اکنون هزاران وبسایت قدرتمند تجارت الکترونیکی در حال استفاده از این پلاگین هستند . این پلاگین به سادگی اجازه ی فروش هر نوع محصولی را به شما خواهد داد .

چرا از ووکامرس برای تجارت الکترونیکی خود استفاده کنیم ؟

رایگان و متن باز بودن آن : یکی از ویژگی های متمایز آن نسبت به بسیاری از پلاگین ها را میتوان به متن باز بودن و همچنین رایگان بودن این پلاگین اشاره داشت . زمانیکه از پلت فرم متن باز استفاده میکنید پس مطمئنا هر زمان که تصمیم به ایجاد تغییراتی در سیستم بگیرید میتوانید به راحتی تغییرات را روی سایت خود اعمال کنید .

یکی دیگر از خواص استفاده از ووکامرس این است که تم و پلاگین های رایگان بسیاری برای ووکامرس وجود دارد که این میتواند برای آن دسته از افرادی که توانایی هزینه کردن روی سایت را ندارند بسیار مفید باشد . ووکامرس به شما اجازه میدهد تا در پرداختی های محصولات فروشگاه از روش های جدید استفاده کنید که باید گفت ووکامرس شامل امکانات بسیاری است .

فروشندگان میتوانند محصولات خود را که بصورت فیزیکی ، دانلودی ، مجازی یا … هستند را با کمک ووکامرس با هر قیمتی که مد نظر دارند بفروشند ، درواقع ووکامرس از تمام آنچه که برای فروش محصولات به آن نیاز می باشد پشتیبانی می کند و تمامی نیاز های یک فرد فروشنده و یا بعبارتی فروشگاه اینترنتی را برآورده خواهد ساخت .

جذاب و کاربرپسندانه بودن : برای اینکه کاربران بتوانند به سادگی از سایت شما استفاده کنند پیشنهاد میشود طراحی ساده و در عین حال شیکی را روی قالب سایت خود انجام دهید و تا حد ممکن تنظیمات مربوط به ثبت نام ، ورود و … را روی سایت بصورت ساده پیاده سازی کنید که کاربر حوصله ی عضویت و … را به سادگی در سایتتان داشته باشد و در واقع با اینکار موفق به جذب وی شوید .

همچنین ووکامرس این امکان را هم داراست که مشتریان میتوانند حتی سفارش های قبلی ای که در سایتتان ثبت میکنند را پیگیری کنند و از وضعیت سفارش های خود آگاه شوند که میتوان گفت این  امکان ووکامرس بسیار حرفه ای و جالب است .

سفارشی کردن آسان و بدون دردسر : ووکامرس میتواند با هر تم (قالب)ی به راحتی راه اندازی و کار کند و تنها محدود به استفاده از قالب های طراحی شده توسط WooThemes نخواهید بود . لازم به ذکر است که آخرین به روز رسانی ووکامرس شامل بخشی است که به سادگی هر کسی میتواند اقدام به سفارشی سازیقالب سایت خود کند و همچنین میتوانید از کد های کوتاه ، ویجیت ها هم نیز استفاده کنید که باعث زیبا تر شدن سایت شما نیز خواهد شد .

رویکردی شخصی : استفاده از ووکامرس تنها برای ایجاد فروشگاه نمی باشد بلکه پلت فرمی بسیار کامل است که کاربران میتوانند برای خود داشبورد (پنل کاربری) اختصاصی نیز داشته باشیند . پس اگر شما به دنبال ساخت فروشگاهی حرفه ای هستید نباید زمان را هدر دهید ، فورا از cms ووکامرس استفاده کنید !.

آنالیز راحت ترافیک : یکی از مزایای بسیار خود و آسانی که در ووکامرس وجود دارد آن این است که به راحتی میتوانید رفتار کاربران را در سایت مورد برسی قرار دهید که این عامل میتواند در بهبود روند بازاریابی و فروش بیشتر محصولاتتان کاملا موثر واقع شود . در حالت کلی شما میتوانید به راحتی و به صورتی زیبا به طریق نموداری در ووکامرس تمامی وروش ها ، سود های حاصل از فروش ، درآمد ها و … را مورد برسی و زیر نظر داشته باشید .

امنیت : وردپرس پلت فرمی کاملا امن می باشد که وبسایت های خیلی زیادی در سطح اینترنت از آن استفاده می کنند و در صورتیکه مشکلی امنیتی در آن مشاهده شود در کمترین زمان رفع و به روزرسانی های جدید در اختیار عموم قرار می گیرد ، همچنین باید گفت که ووکامرس هم بطور منظم آپدیت میشود و جای هیچگونه نگرانی نخواهد بود !

قابلیت گسترش دادن کارکرد : یکی از جالب ترین ویژگی های وردپرس و ووکامرس همین گسترش آنها می باشد که به راحتی میتوان آنها را با استفاده از برنامه های رایگان نیز گسترش داد که این خود میتواند خیلی با ارزش باشد .

شما میتوانید کارایی این پلاگین را بصورت کامل با افزودن درگاه پرداخت ، حسابداری و… افزایش دهید و توسط آن فروشگاهی کاملا حرفه ای و همه فن حریف داشته باشید . لازم به ذکر است بخشی کامل در سایت در WorldWideScripts.net وجود دارد که پر از پلاگین های مناسب برای این پلت فرم است .

پشتیبانی : یکی از نگرانی های یک مسئول یا مدیر تجارت الکترونیک این است که اگر وبسایت آنها دچار مشکلی شد و کار گیر داشت چگونه باید اقدام به رفع مشکل کنند که باید گفت ووکامرس کاملا از کاربران خود پشتیبانی میکند و در صورتیکه مشکلی برای شما به وجود آمد و نتوانستید برای آن راه حلی پیدا کنید میتوانید از طریق پشتیبانی با ووکامرس ارتباط برقرار کنید تا توضیحاتی کامل در اختیار شما قرار دهند . (البته برخی افراد هم هستند که هزینه ای دریافت میکنند و در قبال آن حاضر به پشتبانی و رفع مشکلات وبسایتتان هستند !)

بسیار خب ، اگر شما قصد تجارت دارید و نمیخواهید برای راه اندازی وبسایت هزینه بالایی کنید پس ووکامرس برای شما میتواند بهترین گزینه برای راه اندازی فروشگاه و سایتتان باشد ، ما در مقالات آینده از ووکامرس به برسی تمام بخش های ووکامرس و تنظیمات آنها خواهیم پرداخت .

تا قبل از شروع آموزش بخش های مختلف ووکامرس اگر سوالی در این رابطه داشتید میتوانید از قسمت نظرات سایت با ما در میان بگذارید ، شما را راهنمایی خواهیم کرد .

موفق باشید .

تیم آقای وردپرس

تیم تولید محتوا و پشتیبانی سایت آقای وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید